Selecteer een alinea
Lokale heffingen
Inleiding
Deze paragraaf biedt inzicht in het gevoerde beleid en de ontvangen en verantwoorde lokale heffingen en belastingen in 2016. Hiermee ontstaat inzicht in de totale lastendruk binnen onze gemeente. Dit is van belang voor de integrale afweging tussen enerzijds beleid en anderzijds inkomsten. Ongeveer een derde van de inkomsten van de gemeente Bloemendaal is komt uit lokale heffingen waarmee deze een belangrijke inkomstenbron van de gemeente vormen.
Doelstelling
Doelstelling van lokale heffingen is het door de gemeente binnen de vastgestelde regelgeving verwerven van eigen middelen uit belastingen en overige heffingen ter dekking van algemene en specifieke uitgaven voor de uitvoering van gemeentelijke taken.
Wettelijk kader
In artikel 216 en volgende van de Gemeentewet is de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en heffingen geregeld. Naast de in de Gemeentewet benoemde lokale heffingen bieden ook bijzondere wetten de mogelijkheid tot het opleggen van gemeentelijke heffingen, bijvoorbeeld de wet Milieubeheer (afvalstoffenheffing). Invoering, wijziging of intrekking van lokale heffingen geschiedt op basis van door de gemeenteraad vast te stellen belastingverordeningen.
Bij heffingen is er een onderscheid tussen belastingen en retributies.
Belastingen
Belastingen hebben een algemeen karakter en geen directe relatie met een gemeentelijke taak. Zij worden onder meer geheven als een bijdrage in de algemene kosten van voorzieningen van openbaar nut die de gemeente heeft getroffen. Er is sprake van autonoom beleid ten aanzien van de hoogte van de belastingtarieven.
Retributies
Retributies hebben een directe relatie met een gemeentelijke taak, zoals afvalverwijdering, rioleringen, begraafplaats en vergunningen/leges. Deze gelden bestemt de gemeente uitsluitend als dekking voor die taken. Bij retributies mogen de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten van de betreffende uitvoeringstaak (maximaal kostendekkende tarieven).
Verordeningen in 2016
De tarieven, grondslagen en overige bepalingen van de heffingen in deze paragraaf worden jaarlijks door de raad uiterlijk in de maand december voor het eerstvolgende belastingjaar vastgesteld.
Op 16 december 2015 heeft de gemeenteraad besloten tot vaststelling van de hierna genoemde verordeningen voor het heffen van belastingen en rechten in 2016. In genoemde vergadering is ook de intrekkingsverordening van de verordening Hondenbelasting 2015 vastgesteld.
In 2016 zijn de volgende verordeningen van kracht:
- verordening onroerende-zaakbelastingen Bloemendaal 2016;
- verordening belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten Bloemendaal 2016;
- verordening afvalstoffenheffing Bloemendaal 2016;
- verordening rioolheffing Bloemendaal 2016;
- verordening toeristenbelasting Bloemendaal 2016;
- verordening parkeerbelasting Bloemendaal 2016;
- verordening precariobelasting Bloemendaal 2016;
- verordening lijkbezorgingsrechten Bloemendaal 2016;
- Legesverordening Bloemendaal 2016.
Uitvoering
De onroerende zaakbelastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing worden via een gecombineerde aanslag opgelegd. De aanslagoplegging en invordering wordt verzorgd door de gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ). Zij verzorgt de heffing en invordering ook voor de gemeenten Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. Wanneer de belastingplichtige er voor kiest gebruik te maken van automatische incasso dan kan de gecombineerde aanslag in zeven termijnen worden voldaan. Is hier geen sprake van dan moet de aanslag binnen twee maanden betaald zijn.
De heffing en invordering van de grafrechten wordt door de gemeente Bloemendaal zelf verzorgd.
Ontwikkelingen
In 2016 komt het totaal aan lokale heffingen ontvangen bedrag uit op afgerond € 15,1 miljoen. Hiermee vormt dit bedrag naast de Algemene Uitkering van het Rijk de belangrijkste inkomstenbron voor de gemeente. Het merendeel van de lokale inkomsten in 2016 bestaat uit onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing. De hondenbelasting is met ingang van het belastingjaar 2016 afgeschaft.
Precariobelasting
De gemeente heft al enige jaren precariobelasting op kabels en leidingen die nutsbedrijven in gemeentegrond hebben aangelegd. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd dat bij de eerstvolgende grotere hervorming/verruiming van het gemeentelijk belastinggebied de precariobelasting op netwerken kabels en leidingen zal worden afgeschaft. Hierop vooruitlopend heeft de minister in 2016 een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin de heffingsbevoegdheid van precariobelasting voor enige openbare werken van algemeen nut wordt beperkt. Aan het wetsvoorstel is tussentijds een nota van wijziging toegevoegd, waarin het overgangsrecht wordt aangepast. Deze aanpassing houdt in dat de voorwaarde, waarbij bepaald is dat decentrale overheden in 2015 inkomsten dienden te hebben genoten uit precariobelasting op openbare werken van algemeen nut, komt te vervallen. Wel blijft gehandhaafd de voorwaarde dat in gemeenten op 10 februari 2016 een belastingverordening van kracht is voor de heffing van precariobelasting op nutsnetwerken. Het wetsvoorstel gaat uit van afschaffing, maar geeft gemeenten nog tien jaar de mogelijkheid om precariobelasting te heffen op basis van het tarief dat op 10 februari 2016 in de verordening stond. Na uiterlijk tien jaar zou het heffen van precario op netwerken kabels en leidingen niet meer mogelijk zijn. De Tweede Kamer heeft op 21 februari 2017 ingestemd met het wetsvoorstel, maar daarbij ook een amendement aangenomen om de overgangsregeling van 10 jaar terug te brengen naar 5 jaar. Bij instemming van de Eerste Kamer met het wetsvoorstel en het amendement zal dit tot gevolg hebben dat de precariobelasting op nutswerken nog slechts geheven kan worden tot en met het belastingjaar 2021.
Wanneer deze situatie zich voor gaat doen zal er voor Bloemendaal vanaf 2022 sprake zijn van een forse inkomstenderving binnen de algemene middelen. Hierop dient tijdig geanticipeerd te worden binnen de kaders van het vast te stellen financieel meerjarenbeeld.
Een versnelde toename van het risicoprofiel van de gemeente is dan aan de orde.
Lokale heffingen
Beleid tarieven en dekkingsgraad
Het beleid ten aanzien van de tarieven van de in deze paragraaf genoemde belastingen en retributies voor het jaar 2016 is als volgt bepaald:
- onroerende zaakbelastingen: inflatie 1,65% gelijk met het landelijk inflatiecijfer voor de loon-prijsontwikkeling volgens het Centraal Planbureau (CPB);
- roerende belasting op woon- en bedrijfsruimten: inflatie 1,65%;
- rioolheffing: uitgangspunt op termijn is 100% kostendekking. Om dit te bereiken is de tariefaanpassing voor 2016 vastgesteld op een inflatiecorrectie van 1,65% en extra verhoging met 4% per jaar gedurende de jaren 2016 t/m 2020;
- afvalstoffenheffing: 100% kostendekking;
- begrafenisrechten: uitgangspunt is 100% kostendekking. Om dit te bereiken is de aanpassing voor 2016 vastgesteld op een algemene tariefsverhoging van 2% en voor een 2-tal activiteiten de tarieven extra aan te passen met respectievelijk 3 en 15%;
- leges: inflatie 1,65%, waarbij op onderdelen rekening wordt gehouden houden met maximaal voorgeschreven tarieven;
- precariobelasting: inflatie 1,65% en extra aanpassing voor kabels en leidingen;
- parkeerbelasting: inflatie 1,65%, en aanpassing winter- en zomertarief na heroverweging op basis van regionale tarieven;
- toeristenbelasting: inflatie 1,65% en extra aanpassing tot € 2,15 per overnachting.
Inflatiecorrectie
Voor heffingen en belastingen geldt een koppeling met de loon- en prijsontwikkelingen op basis van de landelijke inflatiecijfers van het CPB.
Dit beleid betekent dat de onroerende zaakbelastingen, precariobelasting, parkeerbelasting, toeristenbelasting en de legestarieven ten opzichte van de tarieven 2015 voor 2016 – naast genoemde extra aanpassingen - minimaal trendmatig zijn verhoogd met 1,65%.
Hondenbelasting
De hondenbelasting is vanaf het belastingjaar 2016 afgeschaft.
Afvalstoffenheffing, rioolheffing en grafrechten
De afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de grafrechten gaan alleen omhoog indien dit nodig is om 100% kostendekkend te zijn. Op 29 november 2012 is het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan Bloemendaal 2011-2016 (VGRP) vastgesteld. Uit het VGRP is gebleken dat er bij de rioolheffing nog geen sprake is van 100% kostendekking. Dit is reden geweest om voor de jaren 2016 tot en met 2020, naast de correctie voor inflatie, een extra verhoging van 4% door te voeren om op termijn toch de 100% kostendekking te bereiken. De hieruit voortvloeiende financiële consequenties zijn in de tarieven 2016 verwerkt en vertaald in de verordening rioolheffing Bloemendaal 2016.
OZB
De grondslag voor het heffen van onroerende zaakbelastingen in 2016 is de waarde van de woningen en niet-woningen per 1-1-2015 volgens de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ). GBKZ had deze waarden in het najaar van 2015 beschikbaar. Op basis van de bestandsgegevens destijds is een prognose gemaakt van de belastingcapaciteit woningen en niet-woningen 2016. In de berekeningen voor 2016 is uitgegaan van een geraamde waardevermeerdering tussen 1-1-2014 en 1-1-2015 van 3,5% voor woningen en waardevermindering van 1% voor niet-woningen. Daarnaast is voor 0,3% waardevermindering ingeboekt als gevolg van bezwaar en beroep voor woningen en 1,5% voor niet-woningen. Bij de berekening van de niet-woningen is ook rekening gehouden met een correctie van 6,5% voor leegstand. Op basis van de in de begroting 2016 geraamde opbrengst zijn de definitieve tarieven berekend waarbij rekening is gehouden met de hiervoor genoemde ontwikkeling van de WOZ waarde. In december 2015 zijn aan uw raad de belastingverordeningen 2016 ter vaststelling aangeboden. Ook de tarieven voor de rioolheffing eigenaren zijn een afgeleide van de WOZ waarde. Voor de rioolheffing geldt daarom ook dat dit pas definitief in het najaar voorafgaande aan het belastingjaar kan worden berekend.
Het tarief voor het gebruikersdeel van niet-woningen wordt conform het Coalitieakkoord in de periode 2015-2017 afgebouwd tot 140% ten opzichte van het tarief voor woningen van eigenaren. Deze hervorming leidt tot een lastenverlichting voor de winkeliers en de ondernemers. De lastenverlichting zal in 3 jaar en afhankelijk van de jaarlijks wisselende belastingcapaciteit geleidelijk worden gerealiseerd. In 2016 is de 2e tranche van de afbouw naar 140% doorgevoerd.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente voert een kwijtscheldingsbeleid conform de regeling uit de Invorderingswet 1990.
Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, wordt voor 100% kwijtschelding verleend indien uit een vermogenstoets en een inkomenstoets blijkt dat het inkomen gelijk is aan of minder dan het wettelijk minimuminkomen (bijstandsnorm).
Kwijtschelding wordt alleen verleend indien het een aanslag betreft voor onroerende zaakbelastingen, roerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing (alleen voor de eerste afvalcontainer, niet voor extra containers) en rioolheffing voor het gebruikersgedeelte. De overige heffingen zijn in de betreffende belastingverordeningen uitgesloten van kwijtschelding.
Het bedrag aan kwijtscheldingen in het verslagjaar bedroeg (bedragen in €):
Kwijtschelding | |||
---|---|---|---|
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
Hondenbelasting | 1.049 | n.v.t. | n.v.t. |
Afvalstoffenheffing | 18.710 | 40.000 | 48.619 |
Rioolheffing | 10.878 | 22.000 | 29.676 |
OZB/RZB | 76 | 0 | - |
Totaal | 30.713 | 62.000 | 78.295 |
Lokale heffingen
Overzicht per heffing
Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam “onroerende zaakbelastingen” worden twee directe belastingen geheven over binnen de gemeente gelegen onroerende zaken: een gebruikersbelasting voor niet-woningen en een eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) wordt van elke individuele onroerende zaak de waarde per 1 januari van het voorafgaand kalenderjaar vastgesteld. De waarde, die op het aanslagbiljet 2016 staat is dus de waarde per 1-1-2015.
Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten
Onder de naam “belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten” worden twee directe belastingen geheven over binnen de gemeente gelegen roerende zaken: een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting van roerende woon- of bedrijfsruimten. Op basis van de wet WOZ wordt van elke individuele roerende zaak de waarde per 1 januari van het voorafgaand kalenderjaar vastgesteld.
Voor de heffingsmaatstaf wordt uitgegaan van een te betalen percentage van de vastgestelde waarde van de (niet) woning. De waarde op het aanslagbiljet 2016 is de waarde per 1-1-2015.
Tabel overzicht onroerende zaakbelastingen (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | |||
Eigenaren woningen | 5.665.434 | 5.684.407 | 5.819.443 |
Eigenaren niet-woningen | 835.245 | 845.995 | 949.577 |
Gebruikers niet-woningen | 439.200 | 499.036 | 354.271 |
Totaal | 6.939.879 | 7.029.438 | 7.123.291 |
Roerende zaakbelasting | 785 | 898 | 1.657 |
Tarieven: | 2015 | 2016 | |
Eigenaren woningen | 0,1127% | 0,1085% | |
Eigenaren niet-woningen | 0,2495% | 0,2597% | |
Gebruikers niet-woningen | 0,1983% | 0,1743% |
Netto belastingcapaciteit o.b.v. WOZ-waarden: per peildatum | |||
---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2014 | 01-01-2015 | |
Woningen | 5.163.876.460 | 4.960.972.799 | 5.338.910.000 |
Niet-woningen | 365.276.770 | 333.590.738 | 342.191.000 |
Totaal | 5.529.153.230 | 5.294.563.537 | 5.681.101.000 |
Normpercentages ministerie BZK (mei-circulaire).
2015 | 2016 | |
---|---|---|
OZB eigenaren woning | 0,1135% | 0,1139% |
OZB eigenaren niet-woningen | 0,1504% | 0,1546% |
OZB gebruikers niet-woningen | 0,1213% | 0,1246% |
Totaal ozb niet-woningen | 0,2717% | 0,2792% |
Uit deze tabel komt naar voren dat het Bloemendaalse tarief 2016 voor de OZB eigenaren woning onder het normpercentage ligt. Bij de eigenaren en gebruikers van niet woningen ligt het Bloemendaalse percentage boven het normpercentage voor 2016. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat in Bloemendaal tariefdifferentiatie wordt toegepast. De tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen wordt gedurende 3 jaar vanaf het belastingjaar 2015 afgebouwd. Het tarief OZB voor eigenaren niet-woningen wordt geleidelijk verlaagd tot uiteindelijk 140% van het tarief onroerende zaakbelasting voor eigenaren woningen.
Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen. De geraamde opbrengst wordt in de verhouding 40-60 toegerekend aan respectievelijk eigenaren en gebruikers. De rioolheffing voor gebruikers wordt geheven op basis van het aantal m3 afvalwater van de gebruiker. Naast een basistarief voor de schijf wordt een variabel tarief boven het basis-tarief per m3 gehanteerd. De staffel kent een fijne opbouw en spreiding voor de grootverbruikers. Dit zijn in de regel bedrijven, waarbij minder watergebruik wordt beloond en zodoende invulling wordt gegeven aan het profijtbeginsel. De rioolheffing voor de eigenaren wordt geheven op basis van de vastgestelde WOZ waarde. De rioolheffing is gebaseerd op het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan Bloemendaal 2011-2016 (VGRP) dat in de raad van 29 november 2012 is vastgesteld.
Tabel overzicht rioolheffing (bedragen in €).
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | |||
Woningen | 2.238.600 | 2.490.008 | 2.501.665 |
Niet-woningen | 291.747 | 255.725 | 346.044 |
Totaal | 2.530.347 | 2.745.733 | 2.847.709 |
Dekkingspercentage: | 92,7 | 90,3 | 89,4 |
Tarieven: | 2015 | 2016 |
---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,01901% | 0,01901% |
Eigenaren niet-woningen | 0,02898% | 0,03136% |
Gebruik 1-250 m3 | 131,39 | 147,35 |
Gebruik 251-500 m3 | 131,39+1,53 var. | 147,35+ 1,72 var. |
Gebruik 501-1.000 m3 | 513,39+1,26 var. | 576,30+ 1,41 var. |
Gebruik 1.001-5.000 m3 | 1.143,17+1,21 var. | 1.282,81+1,36 var. |
Gebruik 5.001-10.000 m3 | 5.974,94+0,88 var. | 6.710,59+0,99 var. |
Gebruik10.001-20.000 m3 | 10.362,76+0,55 var. | 11.644,94+0,62 var. |
Gebruik meer dan 20.000 m3 | 15.834,63+0,28 var. | 17.812,87+0,31 var. |
Aansluitingen: | 2015 | 2016 |
---|---|---|
Riool gebruik woning | 9.142 | 9.152 |
Riool gebruik niet woning | 462 | 480 |
Afvalstoffenheffing
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Het restafval en GFT-afval in de gehele gemeente wordt om en om elke twee weken ingezameld. Deze inzamelmethodiek evenals de harmonisatie heeft als basis gediend voor de tariefbepaling. Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Tabel overzicht afvalstoffenheffing (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 2.377.039 | 2.518.054 | 2.536.574 |
Dekkingspercentage: | 93 | 100 | 99,5 |
Tarieven: | 2015 | 2016 | |
Verzamelcontainer | 210.59 | 221,65 | |
Restafvalcontainer 140 liter | 210,59 | 221,65 | |
Restafvalcontainer 240 liter | 285,89 | 300,83 |
Begrafenisrechten
Op basis van de verordening Lijkbezorgingsrechten Bloemendaal 2016 zijn rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen (het recht om begraven te worden) en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten (het onderhouden van het graf). De begrafenisrechten worden alleen verhoogd indien dit nodig is om kostendekkend te zijn.
Tabel overzicht begrafenisrechten, incl. afkoopsommen onderhoud (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 310.387 | 344.899 | 367.460 |
Dekkingspercentage: | 78 | 80 | 87,8 |
Hondenbelasting
De verordening Hondenbelasting is per 1 januari 2016 ingetrokken. In 2016 zijn nog betalingen ontvangen over voorgaande belastingjaren.
Tabel overzicht hondenbelasting (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 132.248 | n.v.t. | 1.058 |
Tarieven: | 2015 | 2016 | |
1e hond | 92,47 | n.v.t. | |
Voor iedere volgende hond | 127,84 | n.v.t. | |
Voor kennels | 603.83 | n.v.t. | |
Aantal honden | 1.173 | n.v.t. |
Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven over het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Hierbij valt te denken aan leges voor de afgifte van vergunningen, zoals kapvergunningen, omgevingsvergunningen en het afgeven van documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. De belangrijkste zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Tabel overzicht leges (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengsten: | |||
GBA (8191200) | 13.047 | 17.986 | 17.955 |
Huwelijksvoltrekkingen (8192200) | 77.784 | 115.902 | 93.012 |
Reisdocumenten (8193200) | 287.257 | 261.458 | 308.575 |
Rijbewijzen (8193201) | 68.232 | 81.873 | 93.115 |
Eigen verklaringen (8193202) | 8.696 | 17.617 | 12.696 |
Naturalisatie (8193203) | 8.904 | 8.385 | 8.462 |
Verklaring omtrent gedrag (8193217) | 13.282 | 16.470 | 13.888 |
Gebruiksmeldingen (8092200) | 0 | 2.290 | 0 |
Ontheffing/verg.bijz.wetten (80911201) | 5.087 | 3.500 | 7.740 |
Evenementen (8091202) | 3.306 | 2.500 | 2.744 |
Uitwegvergunningen/Kabel (8013200) | 1.034 | 418 | 0 |
Leges onth./verg. APV (8074200) | 8.792 | 6.500 | 6.702 |
Welstand en monumenten (8073200) | 0 | 22.559 | 0 |
Kapvergunningen (8042201) | 24.864 | 18.736 | 25.387 |
Registratie kinderopvang (8123201) | 0 | 5.000 | 5.950 |
Bouwvergunningen (8061200) | 842.211 | 745.047 | 981.418 |
Werkterr./sloopvergunningen (8064202) | 0 | 5.831 | 0 |
Woonruimtevergunning (8072200) | 875 | 611 | 735 |
Parkeervergunningen (8012206/208) | 0 | 16.725 | 52.784 |
Totaal | 1.363.371 | 1.349.408 | 1.631.163 |
Tarieven: | 2015 | 2016 | |
Paspoort ouder dan 18 jaar | 67,10 | 64,40 | |
Paspoort jonger dan 18 jaar | 51,20 | 51,20 | |
Identiteitskaart ouder dan 18 jaar | 53,05 | 50,40 | |
Identiteitskaart jonger dan 18 jaar | 28,45 | 28,45 | |
Rijbewijs | 38,45 | 38,80 |
Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, wordt een precariobelasting geheven.
Tabel overzicht precariobelasting (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 799.486 | 732.900 | 723.641 |
Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering wordt een parkeerbelasting geheven.
Tabel overzicht parkeerbelasting (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 1.138.375 | 1.005.619 | 1.158.772 |
Tarieven: | 2015 | 2016 | |
Max. naheffingsaanslag | 59,00 | 60,00 | |
Kop Zeeweg Bloemendaal aan Zee per uur (zomer-/wintertarief) | 2,40 | 2,50 | |
Bloemendaal-dorp per uur | 1,35 | 1,35 |
Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf binnen de gemeente door natuurlijke personen, die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven, wordt een toeristenbelasting geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar.
Tabel overzicht toeristenbelasting (bedragen in €)
2015 (W) | 2016 (B) | 2016 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 654.864 | 736.000 | 739.440 |
Aantal overnachtingen | 311.256 | 317.073 | 327.700 |
Tarieven: | 2015 | 2016 | |
Per overnachting | 2,00 | 2,15 |
Het beleid is erop gericht de bedoelde heffingen op een efficiënte wijze op te leggen en te innen.
In het raadsvoorstel bij de belastingverordeningen wordt nader ingegaan op de belastingtarieven en belastingaanpassingen.
Lokale heffingen
Lokale lastendruk
In onderstaande tabellen wordt inzicht verstrekt in de ontwikkeling van de woonlasten over de voorbije jaren.
Woonlasten eigen woning
De woonlasten van een gezin in een eigen woning met een gemiddelde WOZ-waarde van € 530.000 in 2015, een afvalemmer van 240 liter en een waterverbruik van 160 m3.
Tabel overzicht (bedragen in €)
Woonlasten eigen woning | 2014 | 2015 | 2016 | Afwijking in % tussen 2015 en 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Bloemendaal | |||||
Onroerende-zaakbelastingen | 586,22 | 597,31 | 595,18 | - 0,35% | |
Afvalstoffenheffing | 273,94 | 285,89 | 300,83 | 5,2% | |
Rioolheffing eigenaar | 94,61 | 100,75 | 104,28 | 3,5% | |
Rioolheffing gebruik | 127,26 | 131,39 | 147,35 | 12,1% | |
Totaal woonlasten | 1.082,03 | 1.115,34 | 1.147,64 | 2,9% | |
Stijging t.o.v. voorgaand jaar | 33,31 | 32,30 | |||
Stijging t.o.v. voorgaand jaar per maand | 2,78 | 2,69 |
Woonlasten huurwoning
De woonlasten van een gezin in een huurwoning met een afvalemmer van 240 liter en een waterverbruik van 160 m3.
Tabel overzicht (bedragen in €)
Woonlasten huurwoning | 2014 | 2015 | 2016 | Afwijking in % tussen 2015 en 2016 |
---|---|---|---|---|
Bloemendaal | ||||
Afvalstoffenheffing | 273,94 | 285,89 | 300,83 | 5,2% |
Rioolheffing gebruik | 127,26 | 131,39 | 147,35 | 12,1% |
Totale woonlasten | 401,20 | 417,28 | 448,18 | 7,4% |
Stijging t.o.v. voorgaand jaar | 16,08 | 30,90 | ||
Stijging t.o.v. voorgaand jaar per maand | 1,34 | 2,58 |
Tenslotte wordt u een overzicht geboden van de woonlasten voor een éénpersoons- en meerpersoonshuishouden en de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen van Bloemendaal ten opzichte van het landelijk gemiddelde zoals deze door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (=Coelo) in de atlas van de lokale lasten worden gepresenteerd. Het Coelo hanteert hiervoor zijn eigen normen. In de hierna gepresenteerde tabel wordt weergegeven wat een huishouden in een woning met een gemiddelde waarde betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.
Bloemendaal | Nederland gemiddeld | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Woonlasten | 2014 | 2015 | 2016 | 2014 | 2015 | 2016 |
Eénpersoonshuishouden | 1.012 | 1.040 | 1.079 | 636 | 645 | 651 |
Meerpersoonshuishouden | 1.082 | 1.115 | 1.158 | 704 | 716 | 723 |
Onroerende zaakbelastingen | ||||||
Tarief woningen (%) | 0,1062 | 0,1127 | 0,1085 | 0,1184 | 0,1251 | 0,1259 |
Tarief niet-woningen (%) | 0,4177 | 0,4478 | 0,4340 | 0,4143 | 0,4413 | 0,4572 |
Uit de Coelo atlas voor de lokale lasten 2016 blijkt dat het tarief OZB voor woningen (0,1085%) in Bloemendaal ca. 16% onder het landelijk gemiddelde van 2016 (0,1259) ligt.