Verbonden partijen
Algemene dekkingsmiddelen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ en het geo-informatiebeheer. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van Marap I (januari t/m april), Marap II (januari t/m augustus) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep).De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2016 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29,6%. | ||||||||||||
Risico's | Het risico dat de gemeente loopt is een beperkt financieel risico op beëindiging van de activiteiten van GBKZ. | ||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||
Resultaat aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT Fiscaal beleid Quick scan samenwerking Velsen Uittreding Haarlemmerliede |
Algemene dekkingsmiddelen
BNG Bank
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. Naar verwachting is dat € 34.538. | ||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn geen substantiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. De baten dividend BNG zijn gering en het weerstandsvermogen ruim afdoende om tegenvallers op te vallen. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De nettowinst is in 2016 fors gestegen. De bank heeft haar in 2015 aangescherpte strategie verder ingevuld door zich met nieuwe producten zoals de Energietransitie Financieringsfaciliteit nog sterker te richten op de klant en op verduurzaming van haar balans. De nettowinst van BNG Bank over 2016 is uitgekomen op EUR 369 miljoen, een stijging van 63% ten opzichte van de EUR 226 miljoen over 2015. Deze ontwikkeling is positief beïnvloed door incidentele factoren. Het renteresultaat stond ook in 2016 nog onder druk van de historisch lage rentetarieven en de, uit hoofde van risicobeleid, terughoudende rentepositie van de bank. Het resultaat financiële transacties is uitgekomen op EUR 118 miljoen positief door gerealiseerde verkoopresultaten (EUR 62 miljoen) en ongerealiseerde marktwaardeveranderingen (EUR 56 miljoen). Met de verkoop aan a.s.r. van de aandelen BNG Vermogensbeheer en enkele participaties in een beleggingsfonds is een verkoopresultaat van EUR 34 miljoen gerealiseerd. De naar risico gewogen solvabiliteit van BNG Bank is in de verslagperiode verder toegenomen. De Tier 1-ratio van de bank steeg tot 32% per eind 2016. De leverage ratio van de bank is toegenomen van 2,6% tot 3,0%, de voorgestelde minimumnorm voor deze ratio per 1 januari 2018. Indien de gehele herwaarderingsreserve en de ingehouden winst over 2016 worden meegeteld, bedraagt de leverage ratio bijna 3,3%. De sterke kapitaalpositie van de bank is bevestigd door de bevredigende uitkomst van de stresstest voor Europese systeemrelevante banken in juli 2016. |
Algemene dekkingsmiddelen
Eneco Energie N.V.
Eneco Energie N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Het duurzame energie- en netwerkbedrijf Eneco Groep behaalde over 2016 een nettowinst van € 199 miljoen, licht onder het resultaat van een jaar eerder (€ 208 miljoen). De gecombineerde omzet daalde naar € 3,9 miljard (2015: € 4,3 miljard). Bij het Netwerkbedrijf (Stedin) daalde het bedrijfsresultaat met 23% naar € 214 miljoen en steeg de omzet naar € 1,2 miljard, terwijl bij het Energiebedrijf (Eneco) het bedrijfsresultaat toenam met 93% tot € 106 miljoen en de omzet daalde naar € 2,7 miljard. Eneco Groep spreekt van een tevredenstellend resultaat, in weerwil van lastige marktomstandigheden. |
Algemene dekkingsmiddelen
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. | ||||||||||||
Financieel belang | 4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen) | ||||||||||||
Risico's | Weinig risico. De Meerlanden heeft een gezonde balansverhoudingen en een prima nettoresultaat. Het is belangrijk deze uitgangssituatie in stand te houden om zo voldoende middelen beschikbaar te hebben voor noodzakelijke investeringen. | ||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2015 is een nieuwe directeur benoemd die een visie op het directiemodel heeft doorgevoerd. In 2016 is het Strategiedocument Meerlanden 2016 – 2020 vastgesteld. In 2015 is de dienstverlening van de Meerlanden aan Bloemendaal geëvalueerd vanuit het burger-, ambtelijk- en bestuurdersperspectief. Naar aankleding van de resultaten wordt over verlenging van de werkzaamheden onderhandeld. |
Algemene dekkingsmiddelen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede &Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van de afgenomen productie uit het jaarverslag 2014 vormt Bloemendaal 7,49% van het totaal. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2016 is de het aantal deelnemende gemeenten gelijk gebleven. |