Voor inzicht in de kostenverdeling wordt gebruik gemaakt van kostenplaatsen en kostendragers.
Een kostenplaats is een onderdeel in de organisatie dat, ten dienste van het productieproces, een bepaald soort functie uitoefent ten behoeve van verschillende kostendragers (producten / programma’s).
De op de kostenplaatsen verzamelde kosten worden - via verdeelsleutels - doorbelast naar kostendragers en andere kostenplaatsen.
Er zijn zeven kostenplaatsen ingesteld:
1. Kapitaallasten;
2. Personeelslasten;
3. Bestuursapparaat;
4. Tractie en werkplaatsen;
5. Gemeenschappelijke belastingdienst (GBKZ);
6. Verzekeringen;
7. Milieustraat.
In de volgende tabel ziet u het totaal van de kosten per kostenplaats. Hieruit valt op te maken dat eerst kosten worden verdeeld over de kostenplaatsen (bijv. personeelslasten aan div. andere kostenplaatsen) en daarna aan de kostendragers (de programma’s).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostenplaatsen | Kap. Lasten | Pers. Lasten | Bestuursapp. | Tractie/wpl. | GBKZ | Verzekeringen | Milieustraat | Tot. | ||||||||||||||
(Bedragen x €1.000) | Begr. | Rek. | + / - | Begr. | Rek. | + / - | Begr. | Rek. | + / - | Begr. | Rek. | + / - | Begr. | Rek. | + / - | Begr. | Rek. | + / - | Begr. | Rek. | + / - | saldi |
Div. lasten | -3.320 | -3.134 | 186 | -11.599 | -11.325 | 275 | -3.615 | -3.628 | -13 | -224 | -238 | -14 | -822 | -878 | -56 | -165 | -188 | -24 | -404 | -401 | 3 | 357 |
Toerek. van pers.lst. | 0 | 0 | 0 | -2.117 | -2.024 | 93 | -78 | -72 | 7 | -1.113 | -1.116 | -4 | 0 | 0 | 0 | -147 | -138 | 10 | 106 | |||
Toerek. van kostenpl. | 0 | 0 | 0 | -85 | -97 | -11 | -14 | -14 | 0 | 0 | 0 | -43 | -30 | 13 | 2 | |||||||
Totaal lasten FMS | -3.320 | -3.134 | 186 | -11.599 | -11.325 | 275 | -5.818 | -5.749 | 69 | -316 | -323 | -7 | -1.934 | -1.994 | -59 | -165 | -188 | -24 | -595 | -569 | 26 | 465 |
Doorrek. aan kostenpl. | 207 | 207 | 0 | 3.455 | 3.350 | -106 | 43 | 30 | -13 | 0 | 99 | 110 | 11 | 0 | -108 | |||||||
Baten | 841 | 428 | -413 | 922 | 860 | -62 | 5 | 6 | 1 | 1.368 | 1.403 | 35 | 0 | 82 | 66 | -16 | -455 | |||||
T.l.v. programma's | -2.272 | -2.499 | -227 | -8.144 | -7.975 | 169 | -4.852 | -4.859 | -7 | -311 | -317 | -6 | -567 | -591 | -24 | -65 | -78 | -13 | -513 | -503 | 10 | -98 |
Doorberekend aan programma's/kostendragers | ||||||||||||||||||||||
1 | -352 | -352 | 0 | -3.537 | -3.449 | 89 | -2.280 | -2.195 | 85 | -3 | -3 | 0 | 0 | -1 | -3 | -1 | 0 | 172 | ||||
2 | -838 | -838 | 0 | -942 | -912 | 31 | -303 | -296 | 7 | -2 | -2 | 0 | 0 | -46 | -58 | -12 | 0 | 25 | ||||
3 | -107 | -107 | 0 | -202 | -198 | 4 | -155 | -152 | 4 | 0 | 0 | 0 | -3 | -3 | 0 | 7 | ||||||
4 | -10 | -10 | 0 | -3 | -3 | 0 | -2 | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
5 | -35 | -35 | 0 | -1.091 | -1.146 | -55 | -838 | -817 | 22 | -1 | -1 | 0 | 0 | -5 | -7 | -1 | -35 | |||||
6 | -470 | -470 | 0 | -1.612 | -1.510 | 102 | -772 | -877 | -105 | -261 | -260 | 0 | -13 | -10 | 3 | -8 | -5 | 3 | -196 | -205 | -9 | -6 |
7 | 546 | 319 | -227 | -208 | -229 | -21 | -178 | -174 | 4 | -1 | -1 | 0 | -205 | -216 | -11 | -1 | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 | -255 |
8 | -1.006 | -1.006 | 0 | -547 | -528 | 19 | -322 | -345 | -23 | -43 | -50 | -6 | -348 | -364 | -15 | -1 | -1 | 0 | -317 | -298 | 19 | -6 |
doorberekend | -2.272 | -2.499 | -227 | -8.144 | -7.975 | 169 | -4.852 | -4.859 | -7 | -311 | -317 | -6 | -567 | -591 | -24 | -65 | -79 | -13 | -513 | -503 | 10 | -98 |
Specificatie doorberekening aan kostenplaatsen | ||||||||||||||||||||||
Bestuursapparaat | -146 | -146 | 0 | -2.117 | -2.024 | 93 | 0 | 0 | 0 | -85 | -97 | -11 | 0 | 82 | ||||||||
Tractie | -61 | -61 | 0 | -78 | -72 | 7 | 0 | 0 | -14 | -14 | 0 | 0 | 7 | |||||||||
GBKZ | 0 | 0 | 0 | -1.113 | -1.116 | -4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -4 | ||||||||||
Eigendommen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Verzekeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||
Milieustraat | 0 | -147 | -138 | 10 | -43 | -30 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | ||||||||||
Doorberekening | -207 | -207 | 0 | -3.455 | -3.350 | 106 | -43 | -30 | 13 | 0 | 0 | 0 | -99 | -110 | -11 | 0 | 0 | 0 | 108 |