Verbonden partijen
Paragrafen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
1. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
| ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuur rapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||
Risico's | Het financieel risico voor de gemeente Bloemendaal is niet substantieel, er is een beperkt risico bij beëindiging of overdracht van uit te voeren activiteiten. Gezien de aard is wel sprake van bestuurlijke risico's. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2016 wordt de Gemeenschappelijke Regeling VRK geactualiseerd. |
Paragrafen
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Inwoners uit de deelnemende gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vijf verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog drie externe adviseurs. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen van Paswerk worden ter besluitvorming voorgelegd aan het college, de gemeenteraad wordt erover geïnformeerd. | ||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 10% in deze gemeenschappelijke regeling. | ||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De rijkssubsidie WSW maakt onderdeel uit van de integratie-uitkering sociaal domein. De rijksoverheid kort tot 2020 jaarlijks op de WSW-subsidie, waardoor het subsidietekort van Paswerk toeneemt. Via het Strategisch Plan 2015-2018 streeft Paswerk naar verlaging van de kosten en optimalisering van het verdienvermogen. Het strategisch plan loopt op schema. Gezien de krimp van het aantal WSW-ers bij Paswerk is - in navolging van het Strategisch Plan - in 2016 ook gestart met het opstellen van een toekomstvisie huisvesting. |
Paragrafen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ en het geo-informatiebeheer. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van Marap I (januari t/m april), Marap II (januari t/m augustus) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep).De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2016 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29,6%. | ||||||||||||
Risico's | Het risico dat de gemeente loopt is een beperkt financieel risico op beëindiging van de activiteiten van GBKZ. | ||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||
Resultaat aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT Fiscaal beleid Quick scan samenwerking Velsen Uittreding Haarlemmerliede |
Paragrafen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal. | ||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede. | ||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen. | ||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45 %. | ||||||||||||||||
Risico's | Het financiële risico is niet substantieel. Er is een beperkt risico bij beëindiging of overdracht van de uit te voeren activiteiten. | ||||||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||
WMO 14.1/14.2 Lasten |
| ||||||||||||||||
Sociale Zaken 25 Lasten |
| ||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De Participatiewet heeft per 1-1-2015 de Wet Werk en Bijstand (WWB) vervangen. De toegang tot de WSW en (grotendeels) de Wajong is afgesloten per 2015. Dit zal voor gemeenten een hoger beroep op de bijstand gaan betekenen, doordat meer mensen met een beperking zich melden voor werk of een uitkering. De financiële consequenties in de Participatiewet zijn groot met de nodige risico’s voor gemeenten. Ook op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er per 2015 veel veranderingen doorgevoerd. Voor de IASZ geldt dit met name bij de uitvoering en de administratie van de WMO. Doch ook met de Jeugdwet zijn er veel nieuwe administratieve taken bijgekomen voor de IASZ. Gezien de veranderingen in werkwijze en verantwoordelijkheden is de GR Sociale Zaken in 2016 aangepast. |
Paragrafen
BNG Bank
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. Naar verwachting is dat € 34.538. | ||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn geen substantiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. De baten dividend BNG zijn gering en het weerstandsvermogen ruim afdoende om tegenvallers op te vallen. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De nettowinst is in 2016 fors gestegen. De bank heeft haar in 2015 aangescherpte strategie verder ingevuld door zich met nieuwe producten zoals de Energietransitie Financieringsfaciliteit nog sterker te richten op de klant en op verduurzaming van haar balans. De nettowinst van BNG Bank over 2016 is uitgekomen op EUR 369 miljoen, een stijging van 63% ten opzichte van de EUR 226 miljoen over 2015. Deze ontwikkeling is positief beïnvloed door incidentele factoren. Het renteresultaat stond ook in 2016 nog onder druk van de historisch lage rentetarieven en de, uit hoofde van risicobeleid, terughoudende rentepositie van de bank. Het resultaat financiële transacties is uitgekomen op EUR 118 miljoen positief door gerealiseerde verkoopresultaten (EUR 62 miljoen) en ongerealiseerde marktwaardeveranderingen (EUR 56 miljoen). Met de verkoop aan a.s.r. van de aandelen BNG Vermogensbeheer en enkele participaties in een beleggingsfonds is een verkoopresultaat van EUR 34 miljoen gerealiseerd. De naar risico gewogen solvabiliteit van BNG Bank is in de verslagperiode verder toegenomen. De Tier 1-ratio van de bank steeg tot 32% per eind 2016. De leverage ratio van de bank is toegenomen van 2,6% tot 3,0%, de voorgestelde minimumnorm voor deze ratio per 1 januari 2018. Indien de gehele herwaarderingsreserve en de ingehouden winst over 2016 worden meegeteld, bedraagt de leverage ratio bijna 3,3%. De sterke kapitaalpositie van de bank is bevestigd door de bevredigende uitkomst van de stresstest voor Europese systeemrelevante banken in juli 2016. |
Paragrafen
Eneco Energie N.V.
Eneco Energie N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Het duurzame energie- en netwerkbedrijf Eneco Groep behaalde over 2016 een nettowinst van € 199 miljoen, licht onder het resultaat van een jaar eerder (€ 208 miljoen). De gecombineerde omzet daalde naar € 3,9 miljard (2015: € 4,3 miljard). Bij het Netwerkbedrijf (Stedin) daalde het bedrijfsresultaat met 23% naar € 214 miljoen en steeg de omzet naar € 1,2 miljard, terwijl bij het Energiebedrijf (Eneco) het bedrijfsresultaat toenam met 93% tot € 106 miljoen en de omzet daalde naar € 2,7 miljard. Eneco Groep spreekt van een tevredenstellend resultaat, in weerwil van lastige marktomstandigheden. |
Paragrafen
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken. | ||||||||||||
Financieel belang | Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen. | ||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’. In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen.
Ten tijde van het opstellen van deze paragraaf was van STOPOZ nog geen informatie ontvangen over de jaarrekening 2016. Op 1 januari 2018 wordt de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude opgeheven (wordt bij de gemeente Haarlemmermeer gevoegd). Onbekend is of dit bestuurlijke gevolgen heeft voor de in Haarlemmerliede en Spaarnwoude gevestigde openbare school. |
Paragrafen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland' | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten). | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad. | ||||||||||||
Financieel belang | De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald. | ||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In de Gemeenschappelijke Regeling is de aanpak van schoolverzuim, voortijdig schoolverlaten en thuiszitters speerpunt van beleid. De afgelopen jaren is, ook door decentralisatie Jeugdzorg en de invoering van Passend Onderwijs, de ketensamenwerking steeds inniger geworden. Uitgangspunten verschuiven steeds meer van handhaven en straffen naar preventie en het terugleiden van uitvallers naar een voor hen passend onderwijsprogramma. De gemeente is niet zelf de uitvoerder van dit beleid, het wordt gecoördineerd vanuit de gemeente Haarlem, door het regionale bureau ‘Leerplein’. |
Paragrafen
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. | ||||||||||||
Financieel belang | 4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen) | ||||||||||||
Risico's | Weinig risico. De Meerlanden heeft een gezonde balansverhoudingen en een prima nettoresultaat. Het is belangrijk deze uitgangssituatie in stand te houden om zo voldoende middelen beschikbaar te hebben voor noodzakelijke investeringen. | ||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2015 is een nieuwe directeur benoemd die een visie op het directiemodel heeft doorgevoerd. In 2016 is het Strategiedocument Meerlanden 2016 – 2020 vastgesteld. In 2015 is de dienstverlening van de Meerlanden aan Bloemendaal geëvalueerd vanuit het burger-, ambtelijk- en bestuurdersperspectief. Naar aankleding van de resultaten wordt over verlenging van de werkzaamheden onderhandeld. |
Paragrafen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede &Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van de afgenomen productie uit het jaarverslag 2014 vormt Bloemendaal 7,49% van het totaal. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2016 is de het aantal deelnemende gemeenten gelijk gebleven. |
Paragrafen
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
| ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. | ||||||||||||
Financieel belang | De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768 | ||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||
Maakt deel uit van de jaarrekening van gemeente Haarlem | |||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Enkele projecten ten laste van het fonds betreffen o.a.: In 2016 zijn geen uitgaven gedaan voor projecten ten laste van het fonds, wel voor verkenningen/studies zoals de Schipholweg en de Kennemertunnel. |
Paragrafen
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering 2015 (GRIT) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||
Risico's | Er zijn financiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Voor de gemeenschappelijke regeling GRIT ligt er een jaarplan met duidelijke doelen en een begroting tot 2020. Ook is er overzicht in contracten en licenties onder de verantwoordelijkheid van GRIT zodat er gewerkt kan worden naar het opzetten van een aanbestedingskalender voor het verlengen en harmoniseren van deze contracten en licenties, daar waar mogelijk. Het project GRIT infrastructuur kost meer tijd dan verwacht . De infrastructuur zelf is al in gebruik sinds de zomer van 2015, maar de inrichting van de digitale werkplek met de grote variëteit aan applicaties heeft meer uitdagingen met zich meegebracht dan vooraf bedacht was. De planning is nu dat de digitale werkplek wordt opgeleverd in het voorjaar 2017, waarna het uitschakelen van de oude omgeving gereed moet zijn in juni 2017. Momenteel worden stappen gezet in de onderlinge samenwerking en teamvorming. Dit is echter een proces dat tijd nodig heeft. De veranderingen door samen te gaan met de collega’s van de andere gemeente, de nieuwe werklocatie en het vormen van nieuwe functies hebben impact gehad. Dit proces zal onder de aandacht blijven in 2017. De dienstverlening van GRIT is het meest ‘zichtbare’ onderdeel. Er worden goede stappen gezet in de bereikbaarheid en communicatie van de servicedesk, overeenkomstig met de doelstellingen voor 2016. In de laatste maanden van 2016 zijn de nieuwe GRIT processen voor het optimaal ondersteunen van gebruikers bij incidenten of wijzigingen in gebruik genomen. De te betalen bijdrage aan het GRIT valt lager uit. In het portefeuillehoudersoverleg Automatisering van 2 februari 2017 is ermee ingestemd aan de raad voor te stellen een bedrag van € 88.767 via het voorstel resultaatbestemming van de jaarrekening 2016 mee te nemen naar en te besteden in 2017. Deze reservering is geformaliseerd nadat de raad de jaarrekening 2016 in juni 2017 heeft vastgesteld met |