Wat mag het kosten?
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting | Begr. na | Rekening | Verschil |
Lasten | -470 | -704 | -866 | -162 |
Baten | 28.333 | 28.846 | 28.623 | -223 |
Resultaat voor reservering | 27.863 | 28.142 | 27.757 | -385 |
Toevoeging aan de reserves | -180 | -310 | -6.957 | -6.647 |
Onttrekking aan de reserves | 311 | 1.358 | 8.070 | 6.712 |
Resultaat na reservering | 27.994 | 29.190 | 28.871 | -319 |
Uitsplitsing rekening per product | Begroting | Begr. na | Rekening | Verschil |
05 . BEHEER EIGENDOMMEN | -493 | -531 | -321 | 210 |
22 . FINANCIËN | 28.488 | 29.721 | 29.192 | -529 |
Totaal | 27.994 | 29.190 | 28.871 | -319 |
Financiële toelichting van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de programmarekening.
Algemene dekkingsmiddelen | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
+/+ = voordeel; -/- = nadeel | |||||||
Product 05: Beheer eigendommen | |||||||
Verkoopopbrengst moestuin Bennebroek. | +/+ | 93.000 | |||||
Geluidswal Vogelenzang (niet uitgevoerd). Dit bedrag wordt overgeheveld van 2016 naar 2017. | +/+ | 112.000 | |||||
Per saldo een voordeel aan onder- c.q. overschrijdingen van diverse budgetten op product Beheer eigendommen. | +/+ | 5.000 | |||||
Totaal | +/+ | 210.000 | |||||
Product 22: Financiën | |||||||
Hogere storting voorziening dubieuze debiteuren GBKZ. | -/- | 104.000 | |||||
Hogere opbrengst belastingen, voornamelijk OZB. | +/+ | 94.000 | |||||
Belastingen (x € 1.000) | Begroot | Werkelijk | Verschil | ||||
a | OZB | 7.030 | 7.125 | 94 | |||
b | Toeristenbelasting | 736 | 739 | 3 | |||
c | Hondenbelasting | 0 | -/- 1 | -/- 1 | |||
d | Precariorechten | 733 | 724 | -/- 9 | |||
e | Leges | 14 | 10 | -/- 4 | |||
f | Invorderingskosten belastingen | 25 | 36 | 11 | |||
Totaal | 8.538 | 8.633 | 94 | ||||
De post 'inkoopvoordeel Stichting Rijk' is via de VJN 2013 in de begroting opgenomen. Omdat op voorhand niet aan te geven is op welke budgetten voordelen worden behaald, is deze post als stelpost in dit programma opgenomen. | -/- | 95.000 | |||||
Stelposten taakstelling gemeentelijke huisvesting en slim samenwerken zijn voor een deel in de VJN 2016 ingevuld. Het restant staat nog open. | -/- | 156.000 | |||||
Door beëindiging van de projectfinanciering per oktober 2015 met AM maakt de rentekosten onderdeel uit van de integrale financiering van de gemeente. | -/- | 186.000 | |||||
Door wijziging van de te betalen rente over vaste geldleningen per jaar is er eenmalig een nadeel. | -/- | 98.000 | |||||
Door historische lage marktrente voor kasgeldleningen is er eenmalig een rentevoordeel. | +/+ | 56.000 | |||||
De vaststelling van de jaarrekening 2015 en de Nota reserves en voorzieningen 2017 hebben uitwerkingen op diverse reserves. Dit moet via dit product verwerkt worden. | +/+ | 71.000 | |||||
Herijking voorziening dubieuze debiteuren. | -/- | 76.000 | |||||
Hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds 2016. De raming is gebaseerd de septembercirculaire en de werkelijke opbrengst is gebaseerd op de decembercirculaire 2016. Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door een bijdrage als gevolg van de uitwerking verhoogde asielinstroom. | +/+ | 151.000 | |||||
Lagere algemene uitkering uit het gemeentefonds 2015 (gebaseerd op de decembercirculaire 2016) door aanpassing van het macro-budget van de WMO huishoudelijke hulp t.b.v. prijs- en volumecompensatie (-/-€ 95.000) en hoeveelheidsverschillen (-/- € 72.000). | -/- | 166.000 | |||||
Per saldo een nadeel aan onder- c.q. overschrijdingen van diverse budgetten op product Financiën. | -/- | 20.000 | |||||
Totaal | -/- | 529.000 |