Verbonden partijen
Sociale zaken en participatie
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Inwoners uit de deelnemende gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vijf verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog drie externe adviseurs. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen van Paswerk worden ter besluitvorming voorgelegd aan het college, de gemeenteraad wordt erover geïnformeerd. | ||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 10% in deze gemeenschappelijke regeling. | ||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De rijkssubsidie WSW maakt onderdeel uit van de integratie-uitkering sociaal domein. De rijksoverheid kort tot 2020 jaarlijks op de WSW-subsidie, waardoor het subsidietekort van Paswerk toeneemt. Via het Strategisch Plan 2015-2018 streeft Paswerk naar verlaging van de kosten en optimalisering van het verdienvermogen. Het strategisch plan loopt op schema. Gezien de krimp van het aantal WSW-ers bij Paswerk is - in navolging van het Strategisch Plan - in 2016 ook gestart met het opstellen van een toekomstvisie huisvesting. |
Sociale zaken en participatie
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal. | ||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede. | ||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen. | ||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45 %. | ||||||||||||||||
Risico's | Het financiële risico is niet substantieel. Er is een beperkt risico bij beëindiging of overdracht van de uit te voeren activiteiten. | ||||||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||
WMO 14.1/14.2 Lasten |
| ||||||||||||||||
Sociale Zaken 25 Lasten |
| ||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De Participatiewet heeft per 1-1-2015 de Wet Werk en Bijstand (WWB) vervangen. De toegang tot de WSW en (grotendeels) de Wajong is afgesloten per 2015. Dit zal voor gemeenten een hoger beroep op de bijstand gaan betekenen, doordat meer mensen met een beperking zich melden voor werk of een uitkering. De financiële consequenties in de Participatiewet zijn groot met de nodige risico’s voor gemeenten. Ook op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er per 2015 veel veranderingen doorgevoerd. Voor de IASZ geldt dit met name bij de uitvoering en de administratie van de WMO. Doch ook met de Jeugdwet zijn er veel nieuwe administratieve taken bijgekomen voor de IASZ. Gezien de veranderingen in werkwijze en verantwoordelijkheden is de GR Sociale Zaken in 2016 aangepast. |